söndag 7 februari 2010

Kurs i konflikthantering

Har kommit igång med kursen om konflikthantering (Stakeholder facilitation in conflict and project managment). Riktigt intressant. Har läst två böcker för min egen skull och håller nu på med en tredje. Egentligen behövde vi bara välja en bok för underlag till en recension som vi ska göra i hemtentan. Men jag vill verkligen lära mig detta. Har redan läst 'Non-Violent Communication' som mycket handlar om att lära sig uttrycka sina egna behov och att försöka förstå vad motpartens behov är. Sen har jag läst en bok som heter 'Confronting Conflicts'. Om föregående bok till viss del kändes lite mer riktad mot personliga relationer, uppfattade jag den senare som ett stöd till att förstå möjliga situationer på arbetsplatser. Confronting conflict beskriver olika steg i en konflikt, hur dessa uppstår och hur vi kan göra för att undvika dem. Ibland tar konflikten till och med över kontrollen av en situation och då kan det vara viktigt att ta hjälp från en neutral person/aktör.

Generellt så är det viktigt att lära sig lyssna utan att döma och vara fördomsfull. Sen är det faktiskt ok att inte dela varandras uppfattning eller att inte alla tycker likadant. Även om utgången inte blir vad varje person tänkt sig, kanske den blir rätt bra ändå. Olikheter kan faktiskt tillföra lite positiv spets på en situation eller ett projekt (undrar hur långt mänskligheten kommit om vi alla tyckte och uppfattade allt likadant...?).

Mycket går kursen ut på att förstå gruppdynamik och att lära sig hantera olika situationer som kan uppstå i mötet med andra. Vi har också haft en engelsk gästföreläsare här en vecka för att få en inblick i 'Participatory Rural Appraisal'. PRA är ett samlingsbegrepp för ett flertal olika praktiska arbetssätt. I de flesta metoder som vi fick bekanta oss med, låg fokus i användandet av representativa symboler. Jag kände igen metoden av att rita upp sin bygd och levebröd. Den fick mig att tänka på en undersökning av hur barn uppfattar sin omvärld. De ritar upp vägen till skolan och genom det ser man också vilka byggnader/föremål som har stor betydelse. Fast med det sagt, så tror jag att det finns flera metoder som kan användas på ett nyttigt sätt oberoende av plats, ålder, etniskt tillhörighet, genus etc. Till exempel kan man undersöka hur ett problem uppstått och vad som kan göras för att åtgärda det. För mer information, läs Chambers artikel här.

Vår brittiska gästföreläsare gav också tips om referensböcker i ämnet. Här är två som han underströk lite extra; 'Methods for Development Work and Research' samt 'Beyond Farmer First'. Vidare finns också ett antal artiklar relaterade till ämnet.

Genom PRA kan fler medverka och tillföra information om deras vardag. Det underlättar särskilt i situationer där språk och skrift är begränsat.

----------------------------------------------------------------------------------------------

Nu ska jag fortsätta mina studier med att läsa nästa bok - 'Resolving Environmental Disputes'.


Inga kommentarer: